„Aici e vorba de crearea unei lumi de la zero, o lume în care nu există un limbaj vizibil, pentru că femeile nu au voie să citească”, spune Bruce Miller, creatorul serialului Handmaid`s Tale (Povestea Slujitoarei), cunoscut și ca producător al unor seriale precum The 100 și ER (Spitalul de urgență).
„A trebuit să creăm un loc cu o societate prezentă, Gilead, în care nu există cuvinte, ci numai simboluri. Există simboluri pentru fertilitate, pentru fiecare castă a societății.
Trebuie luat în considerare fiecare aspect al vieții în Gilead. De exemplu, în magazinele noastre, există etichete pentru fiecare aliment, dar niciun cuvânt. Sunt simboluri peste tot”, a mai povestit Miller despre serialul distopic.
Serialul produs de Hulu și inspirat de romanul cu același nume scris de Margaret Atwood este disponibil în România, integral, pe HBO GO . Din luna iulie, Handmaid`s Tale (Povestea slujitoarei) va fi și pe HBO.
Pe scurt, din interviu:
- Există tot felul de implicații politice și religioase și acele teme sunt interesante, dar pentru mine, totul se reduce la oamenii care trăiesc în această lume, cum supraviețuiesc și cum sunt prinși de toate alegerile lor.
- “Povestea slujitoarei” (Handmaid`s Tale) are teme generale despre control, sexism biologic, misoginism și cruzime, dar cele mai importante teme sunt speranța și supraviețuirea
- Rochiile slujitoarelor sunt făcute de mână, cusute de mână. Pelerinele, ghetele, totul până la lenjerie, totul este făcut de mână. Acest lucru are nu numai un impact vizual incredibil…Costumele cred că sunt senzaționale, odată ce actorii se îmbracă în ele, sunt transportați în lumea personajelor.
- Viețile noastre sunt dezordonate, enervante, pline și copleșitoare, dar nu apreciem aceste lucruri până când nu ne sunt luate.
- A trebuit să creăm un loc cu o societate prezentă, Gilead, în care nu există cuvinte, ci numai simboluri. Există simboluri pentru fertilitate, pentru fiecare castă a societății. Trebuie luat în considerare fiecare aspect al vieții în Gilead. De exemplu, în magazinele noastre, există etichete pentru fiecare aliment, dar niciun cuvânt. Sunt simboluri peste tot.
- Abia aștept ca telespectatorii să vadă interpretarea lui Elisabeth Moss. Felul în care și-a creat personajul, un personaj îndrăgit și apreciat. I-a oferit profunzime și a fost atentă la detalii, dincolo de ce avea personajul din carte.
- În ceea ce privește oamenii care știu cartea, abia aștept să fie expuși complexității acestei lumi. De asemenea, climatul politic din prezent creează spațiul potrivit pentru aceste discuții, dar cred că ăsta e un adevăr general valabil. Climatul politic din orice perioadă e potrivit pentru aceste discuții.
PaginadeSeriale prezintă în continuare interviul integral cu Bruce Miller:
Ne poți vorbi despre premisa serialului “Povestea slujitoarei”?
Bruce Miller: “Povestea slujitoarei” se bazează pe un roman scris de Margaret Atwood. Acțiunea se petrece într-un prezent alternativ, distopic, în care teocrația totalitară face legea în SUA și a preluat puterea în urma unei lovituri de stat. Cum rata fertilității este în scădere, cele câteva femei fertile rămase sunt împărțite familiilor puternice ca proprietate, pentru ca acele familii să poată avea copii prin ele. Offred, personajul nostru principal, este o slujitoare în acel sistem. Până și numele ei denotă posesiune, este “a lui Fred” (“of Fred”). Ea aparține comandantului casei. Este o lume în care femeile nu au drepturi. Cartea creează o lume care pornește de la această idee.
Ce te-a atras inițial la această poveste?
Bruce Miller: A trebuit să citesc cartea într-un curs despre ficțiune din facultate. Am mers la librărie și am cumpărat ce am aflat apoi că era prima ediție a cărții. Am citit cartea și mi-a plăcut. Mi-a plăcut povestea. Întotdeauna am fost fan al cărților care construiesc lumi post-apocaliptice. După școală, am mai citit-o de câteva ori de-a lungul anilor. Margaret Atwood a fost una dintre primele persoane care m-au învățat cum să scriu și cum să gândesc ca un scriitor. Întotdeauna mi-am spus că ar fi un film grozav. Apoi cineva a transformat cartea într-un film.
După ce cariera mea a început să se îndrepte spre lumea televiziunii, m-am gândit că ar fi un serial grozav.
Lumea era interesantă și m-a gândit că ar fascinant să merg dincolo de indiciile pe care Margaret le oferă în carte despre toate locurile care ar putea fi create. Sincer să fiu, am simțit o conexiune cu Offred, pentru că în cele din urmă, cartea prezintă povestea ei. Este femeie, este mamă, este o ființă care încearcă să supraviețuiască în această lume. Asta m-a atras la proiect.
Există tot felul de implicații politice și religioase și acele teme sunt interesante, dar pentru mine, totul se reduce la oamenii care trăiesc în această lume, cum supraviețuiesc și cum sunt prinși de toate alegerile lor. Am vrut să spun povestea acestor oameni care au trecut prin această experiență și cum au supraviețuit și au păstrat intactă o parte din identitatea lor.
Asta mi-a plăcut la carte, faptul că până la sfârșit mi-am dat seama că Offred s-a ținut singură în viață. E posibil să-și fi pus viața în pericol, dar nu s-a pus în pericol pe ea însăși. Mi-a plăcut povestea asta timp de 35 de ani, mi s-a părut grozavă și sunt norocos și privilegiat că acum fac parte din acest proiect.
Care sunt temele majore ale poveștii?
Bruce Miller: “Povestea slujitoarei” are teme generale despre control, sexism biologic, misoginism și cruzime, dar cele mai importante teme sunt speranța și supraviețuirea. Despre asta este povestea. Scopul personajului nostru este să supraviețuiască acestei situații, să se reîntâlnească cu fata ei și să se reîntoarcă la ceea ce noi am considera o viață normală.
Viețile noastre sunt dezordonate, enervante, pline și copleșitoare, dar nu apreciem aceste lucruri până când nu ne sunt luate. Unul dintre lucrurile prin care trece Offred întotdeauna este o plictiseală incredibilă, încearcă să nu înnebunească din cauza plictiselii. Pentru mine, o altă temă majoră e aprecierea. Pentru a aprecia ce ai acum, trebuie să îți fie luat.
Pentru Offred, conflictul central este între supraviețuire și trai. Aceste extreme trag în mod constant una de cealaltă. Ar putea să stea tăcută în cameră și ar supraviețui probabil, ar putea chiar să supraviețuiască să-și vadă fiica din nou, dar ce ar mai rămâne din ea? În anumite momente i se oferă șansa să ducă o viață mai plină, chiar dacă asta înseamnă să-și facă un prieten. Asta e periculos în această lume, să îți asumi un risc, să flirtezi puțin. Toate acestea sunt oportunități care i se oferă pentru a trăi mai bine, dar îi reduc șansele de supraviețuire. Offred trebuie să se hotărască când își va asuma riscul și își va trăi viața mai intens, asta în condițiile în care acest lucru îi va micșora șansele de a supraviețui destul de mult pentru a-și vedea fata. Ce alegi, trăiești pentru azi sau trăiești pentru viitor?
Care sunt tonul și abordarea serialului?
Bruce Miller: Tonul serialului este inspirat din tonul cărții, care prezintă fără doar și poate o lume întunecată, dar nu este un serial întunecat. Serialul este despre speranță și perspectivă. Este despre a nu-ți pierde speranța că-ți vei recupera viața și despre a nu renunța la ideea că asta nu este lumea adevărată. Oamenii nu sunt cu adevărat așa în esență. Ei se poartă într-un anumit fel. Serialul are un grad mare de optimism. De fapt, unul dintre lucrurile pline de speranță la proiect în general este că Offred întotdeauna se întâlnește cu oameni care o ajută.
Aproape toți cei pe care îi întâlnește o ajută într-un fel sau altul. Sunt foarte puțini oameni care fac tot ce pot pentru a fi cruzi. Există ideea speranței și a umanității. Umorul este injectat în serial prin personalitatea lui Offred. Are o personalitate atât de puternică, este curajoasă, iar aceste lucruri nu au cum să-i fie luate, indiferent ce i s-ar întâmpla. Tocmai această personalitate scoate în evidență absurditatea situațiilor. Aceste situații sunt teribile în moduri de neimaginat, dar când te uiți la povestea lui Offred, pleci cu speranța lucrurilor pe care le putem suporta.
Vorbește-ne te rog un pic despre colaborările creative.
Bruce Miller: Pentru acest proiect, e nevoie de mai multă atenție la detalii. Margaret Atwood a scris o carte și cred că cea mai importantă colaborare creativă pentru toți a fost între noi și Margaret Atwood. Cartea ei ne-a ghidat, este inspirația noastră, consilierul spiritual. Margaret ne-a ajutat foarte mult și a fost foarte generoasă, fiind ghidul nostru.
Am fost foarte norocoși că am reușit s-o avem pe Julie Berghoff pentru direcția artistică, împreună cu toată echipa ei, au făcut o treabă fantastică. Aici e vorba de crearea unei lumi de la zero, o lume în care nu există un limbaj vizibil, pentru că femeile nu au voie să citească. A trebuit să creăm un loc cu o societate prezentă, Gilead, în care nu există cuvinte, ci numai simboluri. Există simboluri pentru fertilitate, pentru fiecare castă a societății. Trebuie luat în considerare fiecare aspect al vieții în Gilead. De exemplu, în magazinele noastre, există etichete pentru fiecare aliment, dar niciun cuvânt. Sunt simboluri peste tot.
Gilead este o lume foarte sensibilă din punct de vedere al mediului. Există în prezent, însă în trecut, rata fertilității a scăzut dramatic, așa că au scos din societate tot ce au considerat c-ar fi putut afecta acest lucru, de la turnurile pentru telefoane mobile la chimicalele din mâncare. Profunzimea schimbării este destul de mare și vizibilă pe ecran. În serial, recunoști lumea noastră, doar că ești transportat într-o nouă versiune a ei.
În plus, Julie a trebuie să materializeze locuri și obiecte memorabile din carte, precum Centrul Roșu și casa Comandantului Waterford și produsele folosite ca pedeapsă pentru slujitoare. Julie a luat în considerare toate aceste aspecte și a reușit să le integreze în serial.
Ne-am gândit la fiecare detaliu al serialului. De exemplu, am dezbătut paleta coloristică a serialului, discutată și planificată extrem de atent de Julie Berghoff, designer-ul de costume Ane Crabtree și directorul de imagine Colin Watkinson, precum și Reed Morano, regizoarea primelor trei episoade, și întreaga echipă de producție. Totul a fost inspirat de la acea paletă de culori. Am vorbit mai mult despre culoarea roșie decât ți-ai dori s-o faci vreodată în viață. Totul, de la umbrele la mănuși și pulovere, are aceeași nuanță de roșu. Fiecare personaj din serial are o anumită culoare care îi este atribuită, dar noi am mers mai departe. Am încercat să le oferim personajelor o culoare și un stil propriu. Există ceva ce nu poți lua niciodată și anume felul în care oamenii își exprimă personalitatea prin haine.
Am vrut să ne asigurăm că niciunul dintre costume nu arată ca niște costume, ci ca haine pe care le poartă oamenii, însă care sunt stranii. Cum Gilead crede în valori tradiționale, costumele au ceva clasic, dar arată modern. Costumele slujitoarelor sunt iconice în carte, iar Ane le-a materializat cu o măiestrie aparte, le-a făcut frumoase, grațioase și senzuale.
Rochiile slujitoarelor sunt făcute de mână, cusute de mână. Pelerinele, ghetele, totul până la lenjerie, totul este făcut de mână. Acest lucru are nu numai un impact vizual incredibil…Costumele cred că sunt senzaționale, odată ce actorii se îmbracă în ele, sunt transportați în lumea personajelor.
Reed Morano (regizoarea ep. 1-3) s-a alăturat proiectului de la bun început ca regizoare și am fost încântați de acest lucru. A lucrat în trecut ca director de imagine și înțelege unghiurile foarte bine. A stat la camera de filmat destul de mult în timpul episodului pilot și este o forță creativă spectaculoasă, a fost puterea din spatele imaginii și a stilului de editare, a muzicii, a tot ce ține de primele episoade. S-a implicat în acest serial foarte mult. “Povestea slujitoarei” nu ar fi ce este fără Reed Morano.
De asemenea, echipa noastră de producție, Warren Littlefield și partenerii noștri de la MGM și Hulu (distribuitorul din SUA), au fost implicați toți încă de la început și am avut o conversație foarte deschisă și creativă.
Ce aștepți cu nerăbdare să împărtășești cu publicul?
Bruce Miller: Abia aștept să vadă interpretarea lui Elisabeth Moss. Felul în care și-a creat personajul, un personaj îndrăgit și apreciat. I-a oferit profunzime și a fost atentă la detalii, dincolo de ce avea personajul din carte. Abia aștept ca oamenii să vadă lumea pe care am creat-o, dar totul se rezumă la oamenii din acea lume. Am avut noroc să avem o echipă grozavă și nu ne referim numai la actorii talentați, dar și la oamenii inteligenți și atenți cu care am colaborat pentru a materiliza acest proiect. A fost incredibil să vedem cum povestea ia viață datorită lui Elisabeth, Joseph Fiennes, Yvonne Strahovski, Samira Wiley, Madeline Brewer, Max Minghella, O.T. Fagbenle. Am fost dat pe spate.
În ceea ce privește oamenii care știu cartea, abia aștept să fie expuși complexității acestei lumi. De asemenea, climatul politic din prezent creează spațiul potrivit pentru aceste discuții, dar cred că ăsta e un adevăr general valabil. Climatul politic din orice perioadă e potrivit pentru aceste discuții. Și da, poate părea că apărem într-o perioadă în care conversația este centrală, dar subiectele pe care le discutăm în “Povestea slujitoarei” nu sunt noi, se petrec în fiecare zi. S-au întâmplat înainte ca Donald Trump să fie ales și se vor întâmpla și după ce nu o să mai fie președinte. Asta este una dintre frumusețile cărții.
DISTRIBUȚIE. Actorii din rolurile principale din Handmaid`s Tale (Povestea slujitoarei) sunt Elisabeth Moss (Mad Men), Joseph Fiennes (American Horror Story: Asylum, Shakespeare in Love), Samira Wiley (Orange is the New Black), Max Minghella (The Mindy Project), Yvonne Strahovski (Chuck, Dexter), O.T. Fagbenle (The Five), Alexis Bledel (Gilmore Girls), Madeline Brewer (Orange is the New Black) și Ann Dowd (Compliance, The Leftovers).
DESPRE SERIAL. Bazat pe romanul clasic al lui Margaret Atwood, serialul Povestea slujitoarei este povestea vieții în Gilead, o societate totalitară distopică ce a fost cunoscută în trecut ca Statele Unite. Confruntându-se cu dezastre naturale și o rată a natalității în scădere, Gilead este condus de un regim fundamentalist care tratează femeile ca pe o proprietate a statului. Offred (Elisabeth Moss) este una dintre ultimele femei fertile rămase și este slujitoare în casa Comandantului. Ea face parte din casta femeilor folosite într-o ultimă încercare disperată de a repopula lumea. În această societate terifiantă, Offred trebuie să navigheze între Comandanți, soțiile lor groaznice, Marthele domestice și colegele slujitoare – dintre care oricare ar putea fi spion pentru Gilead – iar scopul ei este unul singur: să supraviețuiască și să-și găsească fiica ce i-a fost luată.
Interviul cu Bruce Miller a fost pus la dispoziție de HBO